Ny lampa

Julen kommer allt närmare och snön ligger så fint runt huset. Tyvärr är det svårt att få den lediga tiden att räcka till. Både jag och sonen Emil har varit sjuka så egentiden har minskat drastiskt. Men lite hinns ändå med mellan varven. Jag har äntligen fått klart vår nya advents/jullampa. 

(null)
Lampa av rottingväv.

Idén fick jag från Slöjdetaljers instagramkonto DIY-detaljer. Lampan är gjord av rottingväv som jag har gjort korsstygn på. Rottingväv brukar användas till äldre elementskydd och stolar.

Jag började med att klippa till den rottingväv som jag behövde till lampan. 

(null)
Tillklippt rottingväv samt nål och garn eller snöre. 

Sedan sydde jag ihop väven till en tub, jag valde jutesnöre för att sömmen inte skulle synas så mycket. 

(null)
Lampskärmen är ihopsydd till en tub. 

När lampskärmen var klar till formen tog jag fram rött garn och började brodera. Jag har blandat korsstygn och halva korsstygn. 

(null)
Stygnen blir fler och lampan finare och finare. 

Vi hade redan en lampsladd till lampan som brukar hänga där denna fina lampa ska hänga över jul. Därför valde  jag att göra en egen konstruktion av grillpinnar som lampan kan fästas i. 

(null)
Den befintliga lampans fäste.

Jag använde mig av ringen till lampan för att se hur stort hålet skulle vara som skapades av grillpinnarna. 

(null)
Lampringen som mått för min grillpinnekonstruktion.

Jag knöt sedan ihop grillpinnarna.

(null)
Grillpinnarna på plats. 

Sedan fäste jag lampan med ringen på lampfästet.

(null)
Lampskärmen är på plats. 

Det sista jag gjorde var att klippa av grillpinnarna med en sekatör och att limma fast dem med limpistol så att de inte glider ur rottingväven. 

(null)
Bäst att limma fast grillpinnarna så att de inte glider ur rottingväven.

Jag blev väldigt nöjd med resultatet och nu kommer den nya lampan att sprida ljus och glädje hela julen och kommande jular ❤️.

(null)
Lampan är klar och hänger fint i fönstret.

(null)
Lampan lyser upp i mörkret.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fru Söderbrings blogg

Bloggen kommer mest att fyllas av pyssel, handarbete och lite bakning.

RSS 2.0