Sedelblommor

I somras var jag på ett bröllop där brudparet hade önskat sig pengar. Jag tyckte att det kändes lite tråkigt att ge pengarna i ett kuvert. Vi hade även köpt en vas så då väcktes idén om att göra om pengarna till blommor! Tillsammans med min mor pysslade vi ihop sedelblommor som fick fylla vasen. En rolig och lite annorlunda present! Nedan kan ni se hur vi gjorde. 
 
 
 
Här kommer beskrivningen steg för steg hur man viker en sedelblomma. 
 
För varje blomma behövs 3 sedlar och lite ståltråd.
 
Börja med att vika sedeln på mitten. 
 
Vik sedan upp den igen och vik in alla fyra hörn.
 
 
Vik sedan in båda långsidorna mot mitten. 
 
Vik sedeln på mitten längs långsidan och sedan på kortsidan.  
 
Gör likadant med alla 3 sedlar. 
 
Lägg de 3 sedlarna på varandra och fäst ihop dem med ståltråd. Tänk på att den kortare sidan (där sedeln är öppen) ska vara uppåt. 
 
Börja sedan att väckla ut varje sedelände (blad). Det hjälper att böja ner spetsen lite så att kronbladet inte viker tillbaka sig. 
 
När du vecklat ut alla 6 blad är blomman klar!
 
Vi valde att fästa sedelblommorna på grenar med hjälp av ståltråd. Då kunde vi böja och vinkla blommorna som vi ville. 
 
För att skydda blommorna och fullända presenten använde vi oss av selofan. 
 
Färdig personlig bröllopsgåva. 
 
 
För de allra flesta projekt som jag gör hittar jag min inspiration på Pinterest. Vilket även är fallet med denna sedelblomma. Vill ni följa mig på Pinterest så heter jag Jenny Söderbring. 
 
Lycka till!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fru Söderbrings blogg

Bloggen kommer mest att fyllas av pyssel, handarbete och lite bakning.

RSS 2.0