Smyckestavla för örhängen

Hej igen

Har du också en massa örhängen som du knappt använder? Om du får en enkel överblick över din samling kanske chansen ökar för att fler par blir använda. Så var det för mig! Så jag bestämde mig för att göra en tavla där alla mina örhängen kan hänga. Spetstyg är perfekt för att kroka fast och fästa örhängen. 
 

 
 
Jag hittade en perfekt ram för ändamålet i soprummet till min dåvarande lägenhet, passande tyg hade jag tyvärr inte utan fick ge mig ut och shoppa lite secondhand. Jag hittade 2 sjalar som jag tycket passade, en av dem självklart i spets. Baksidan gjorde jag av ett tomt flingpaket. Kul med återbruk!
 
 
Det som behövs är alltså kartong (tex från flingpaket), en ram, tyg samt spetstyg. 
 
 
Jag provade mig fram till hur jag ville ha det. 
 

Jag provade först att lägga spetsen så att hela ramen fylldes men kom på att jag då inte skulle kunna komma åt "pluttarna" som låser fast örhängena på baksidan. Därför valde jag att inte fästa spetsen runt om hela tavlan utan använde mig av ett hörn av spetstyget (se nedan). På det sättet kan jag enkelt komma åt alla örhängen plus att jag tycker att det gav lite mer liv till tavlan. 

 
 
Smyckestavlan är klar och örhängena på plats.
 
 
Som ni ser kan man hänga tavlan på flera sätt. Tidigare hade jag tavlan hängandes "stående" som på bilden här ovan men när vi flyttade passade det bättre när tavlan hängdes "liggandes" som på första bilden. 
 
Jag har börjat använda fler av mina örhängen sen jag gjorde tavlan och de blev lite mer synliga, så det är verkligen något jag kan rekommendera. 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Fru Söderbrings blogg

Bloggen kommer mest att fyllas av pyssel, handarbete och lite bakning.

RSS 2.0